Om oss

Vi på BrandCampus kommer från olika håll och har arbetat och arbetar med olika kunder i Sverige, Norden, Europa och världen – med alltifrån mindre företag och organisationer till världsomspännande varumärken.

Nu har vi slagit oss ihop för att vi vill arbeta och göra skillnad i skolans värld. Med våra olika kompetenser inom varumärken och kommunikation kan vi ge dig ett heltäckande erbjudande som hjälper din skola att bli det givna valet för både elever och personal. Vår erfarenhet gör också att vi förstår de speciella förutsättningar som råder både internt på skolan och i kommunikationen med olika målgrupper och intressenter.

Under de senaste 10 åren har vi på var sitt håll hjälpt skolor från Hudiksvall i norr till Lund i söder. Vi har arbetat med grundskolor, gymnasieskolor, yrkeshögskolor, folkhögskolor och studieförbund och uppdragen har inneburit alltifrån varumärkesstrategier och konkreta reklamkampanjer till enstaka workshops och inspirationsföreläsningar.

BrandCampus
3

Vilka är vi?

Kaj Runelund

Kaj Runelund

Varumärkes- och kommunikationsstrateg

Kaj har 30 års erfarenhet av varumärkesfrågor och marknadskommunikation. Han är verksam som föreläsare, seminarieledare, projektledare med kunder som vill gå från tanke och teori till konkret och praktisk handling när det gäller deras varumärke och kommunikation.

Kaj har utbildat rektorer på Rektorsakademiens skolledarprogram i varumärke och positionering. Kaj har varit delägare och övergripande ansvarig för kommunikation och relationer på Hudikgymnasiet och Hudikskolan (Glada Hudikskolan/Glada Hudikgymnasiet) som fick utmärkelsen Bättre Skola 2009 och vann priset Svensk Kvalitet 2014. Kaj har också varit lärare på PU och YH-utbildningar och i projekt tillsammans med Arbetsförmedlingen för att ge långtidsarbetslösa en ny karriär till säljare och exportsäljare.

Kaj anlitats av skolor för t ex varumärkes- och kommunikationsarbete, elevrekrytering och bollplank till skolledningen. Dessutom är han en flitigt anlitad workshop- och seminarieledare. All denna erfarenhet gör att han har en stor kunskap och inblick om hur det fungerar i skolans värld.

Kaj har skrivit boken Varumärkestango – Fem steg till ett starkt varumärke och skapat Brand Pics Personlighetstest av varumärken, världens enda varumärkesspel och online-enkät där ledningsgrupper, medarbetare och kunder med hjälp av bilder och ord skapar ett starkt och tydligt varumärke. Läs mer på brandpicstest.se

E-post: kaj.runelund[a]brandcampus.se | Telefon: 070-775 88 77


Miki Less

Miki Less

Art Director & grafisk formgivare

Miki Less är utbildad på Beckmans i Stockholm och School of Visual Arts i New York. Med mer än trettio år i kommunikationsbranschen Miki arbetat och bott i Köpenhamn, London, Tel Aviv och New York. Han har arbetat nationellt och internationellt med små och stora företag och med globala varumärken. Mikis expertis ligger i att göra det komplexa enkelt.

Miki och Kaj har gemensamt arbetat med De Geergymnasiet, Glada Hudikgymnasiet, Kungsgårdsgymnasiet, YBC och Nyboda skola. Exempel på andra kunder är Terence Conrans restauranger, Emeco Industries, Ulriksdals Wärdshus och Princess’s Trust bland många andra.

E-post: miki.less[a]brandcampus.se | Telefon: 073-386 56 30


Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius

Copywriter & digital marknadsförare

Charlotta är copywriter och har arbetat med kommunikation och marknadsföring i tio år. Under åren har hennes idéer och ord skapat kommunikation åt både stora och små företag och organisationer inom många olika branscher – alltid med målet att nå fram till målgruppen och skapa konkreta resultat. Projekten har varit både trycksaker, webbplatser och sociala medier.

Charlotta har tillsammans med Miki och Kaj arbetat med De Geergymnasiet, Kungsgårdsgymnasiet och YBC, och även flera andra skolor. Exempel på andra företag hon skrivit texter åt är Lidl, Wayne’s Coffee, Securitas, Karolinska Institutet, Lohmanders, FM Mattsson, Swedbank och Göteborg City Airport.

Skrivandet har hon också kompletterat med att hjälpa företag och organisationer med digital marknadsföring, sociala medier och webbutveckling – dels “hands on”, men också genom utbildningar och sin blogg på sajten Online Marketing Academy.

E-post: charlotta.wortzelius[a]brandcampus.se | Telefon: 073-151 21 79


Irene Olkerud

Irene Olkerud

Digital strateg

Irene är utbildad digital data strategist på Hyper Island. Hon hjälper företag med datainsamling och analyser för att förstå beteenden, testa relevans, samt att optimera strategier och tillväxt.

Nyfikenheten driver Irene till ständigt utforska nya plattformar och kulturer för att utveckla idéer som är nyskapande och samtidigt relevanta både för målgruppen och varumärket.

Utbildning och kunskapsöverföring mellan människor är något som Irene alltid har intresserat sig för. Hon tror på livslångt lärande och gillar att förmedla nya metoder för fortsatt utveckling.

Irene är certifierad i Google Analytics IQ och AdWords.

E-post: irene.olkerud[a]brandcampus.se | Telefon: 073-561 45 23


Stefan Anderson

Stefan Anderson

Fotograf

Stefan Anderson pendlar mellan fotouppdrag i Stockholm och New York. Han har sedan starten för snart 30 år sedan haft uppdrag från många av de stora svenska exportföretagen som t ex. Ikea, SAS, SAAB och H&M. Stefan har också fotograferat ikoniska kampanjer för Carlsberg och Pripps Blå.

Hans passion för matlagning har resulterat i många prisbelönta och bästsäljande kokböcker och den senaste i raden är Sally Voltaires Mat. Stefan är känd för sitt easy-going och sociala sätt som får alla inblandade att slappna framför kameran. Idag arbetar Stefan bland annat med ledande mode-, rese- och lifestylemagasin som Martha Stewart Living, Food and Wine, Gourmet och Condé Nast Traveller.

E-post: stefan.anderson[a]brandcampus.se | Telefon: 070-510 10 14

Anna Gustafsson

Anna Gustafsson

Produktionsledare & operativ projektledare

Anna har arbetat inom reklambranschen i mer än 25 år och arbetar nu som produktionsledare och operativ projektledare. Hon har arbetat med kunder inom bl a läkemedel, bank- och finanssektorn och dagligvaruhandeln, både B2B och B2C. Ett par exempel är Vattenfall, Johnson&Johnson, Nicorette, SEB Kort, Panasonic, Neutrogena, Natusan, Vällingby City, Compeed, ICA Handlarnas, SCAN Foods och Nokia.

Anna har en gedigen bred kompetens och erfarenhet inom alltifrån reklamfilm, tryck- och printkampanjer till digitala rörliga medier. Hon är utbildad marknadsekonom och har dessutom ett flertal utbildningar på privata reklamskolor samt DIHR Marknadskommunikationslinjen, IHR på Stockholms Universitet.

E-post: anna.gustafsson[a]brandcampus.se | Telefon: 070-579 84 36

Vill du ha hjälp med din skolas marknadsföring?