Numera är sociala medier en en betydelsefull marknadsföringskanal för skolor vare sig ni vill eller inte. “Alla” är där – elever, potentiella elever, personal, föräldrar – och rätt hanterat kan det vara ett mycket effektivt sätt att bygga ett starkt varumärke för er skola. Så att lägga tid och kraft på en genomarbetad strategi för sociala medier och varumärket kan definitivt betala sig.

Gör allt rätt från början!

I alla BrandCampus blogginlägg skriver vi om vikten av ett tydligt varumärke och det gäller givetvis även på sociala medier. Och för att bli så framgångsrika som möjligt är det viktigt att lägga en bra grund, att göra rätt från början. Utse därför en ansvarig för skolans sociala medier och skriv en presentation om skolan som går i linje med skolans varumärkesstrategi. Givetvis ska mål och värderingar och mål vara med.

Tips!

Viktigt i sammanhanget är att inte sätta igång med allt på en gång. Det är bättre att bli riktigt bra på en sak och sedan gå vidare till nästa. En bra strategi är att börja med att utse en ansvarig och sedan gå igenom hur mycket tid den personen och ni andra kan avsätta för att vara aktiva i sociala medier. Kanske en mjukstart med en Facebook-sida (alternativt, om ni redan är där, att se över den och bli mer aktiva). Addera sedan Instagram, LinkedIn eller andra lämpliga kanaler. Det viktiga är att finnas där er målgrupp finns.

De flesta av oss kan hantera Facebook. Kortfattade texter och en bild är inte så svårt och det finns även möjlighet att koppla ihop Facebook med Instagram så att arbetsinsatsen inte så betungande (även om rekommenderar att skapa unikt innehåll för varje enskild kanal för bästa resultat). Om möjligt, försök att publicera minst ett inlägg per dag, åtminstone tre per vecka. På LinkedIn kan ni vara lite striktare och kanske lite mer selektiv med inläggen.

Facebook och Instagram

Eleverna och deras föräldrar är på Facebook och Instagram, så det är givetvis där även skolan ska vara. Visa händelser, evenemang, friluftsdagar och varför inte personporträtt på skolans personal? Låna ut Instagram-kontot till en elev en vecka och låt hen dokumentera livet på skolan. Det finns hur mycket kul och intressant som helst att visa och berätta.

LinkedIn

Skapa en företagssida på LinkedIn. LinkedIn är i första hand till för människor i arbetslivet, men det håller på att ske en förändring/föryngring. Fler och fler elever skaffar sig ett konto under sista året på gymnasiet och i CV-delen redovisas både skolor (där de kan länka till er företagssida) och utbildning. Det blir dessutom vanligare med alumniföreningar där tidigare elever ansluter sig och på så sätt per automatik blir ambassadörer för skolan.

Det måste vara kul!

Regelbundenhet och långsiktighet är nödvändiga ingredienser för framgång i sociala medier och för att lyckas med det är det viktigt att det är roligt. Se till att lärare och elever som gillar att skriva och fotografera är aktiva! För sociala medier är den perfekta kanalen för att visa skolans själ, engagemang, mål och visioner och dessutom utan kostnad. Med andra ord – att vara aktiv på sociala medier ska inte vara betungande utan bara kul.

Lycka till!